تعمیر گیربکس تویوتا Rav4

تعمیر گیربکس راو4

آشنایی با انواع تویوتا راوفور

قبل از اینکه در خصوص تعمیر گیربکس تویوتا Rav4 صحبت کنیم، لازم است مروری در خصوص انواع و مشخصات فنی این خودرو بدانیم. تویوتا RAV4 که در ایران به تویوتا راوفور یا تویوتا راو۴ معروف است. از سال 1994 در جهان عرضه می‌شود. تویوتا تاکنون پنج نسل از این شاسی‌بلند میان‌ساز کامپک خود را به جهان معرفی کرده است. تویوتا راوفور را باید درواقع یک کراس‌اور شهری جذاب دانست که برخی خصوصیات خودروهای آفرودی و شاسی‌بلند‌های فول‌سایز تویوتا را نیز ارائه می‌کند. گیربکس راوفور یکی از نقاط ضعف این خودرو محسوب می شود که بعد از تقریبا 300 هزار کیلومتر نیازمند تعمیر گیربکس راوفور می شود.

تعمیر گیربکس تویوتا Rav4

تویوتا راوفور از نسل سوم وارد بازار ایران شد و درفاصله سال‌های 2008 تا 2028 در کشور ما حضور داشت. واردات راو۴ نسل سوم که در فاصله سال‌های 2008 تا 2012 عرضه می‌شد، در تیراژ پایین‌تر صورت گرفت. به همین دلیل این نسل در ایران کمتر شناخته می‌شود. اما نسل چهارم آن که در فاصله 2013 تا 2018 وارد ایران شدند، معروف‌تر، محبوب‌تر وشناخته شده تر هستند.

این نسل در سال 2016 تحت فیس‌لیفت قرار گرفت که نسخه بازطراحی شده آن نیز در بین خودروهای وارداتی‌های راه یافته به ایران دیده می‌شود. البته نسخه فیس‌لیفت به‌دلیل برخورد با قانون ممنوعیت واردات خودرو در سال 2018، واردات محدودتری نسبت به نسخه فیس قدیم نسل چهارم داشت.

تویوتا راوفور نسل سوم

این خودرو که از زبان طراحی قدیمی تویوتا بهره می‌برد، درحال حاضر از طراحی کسل‌کننده و نه‌چندان جذاب رنج می‌برد. از راوفور نسل سوم تنها نسخه‌های دو دیفرانسل وارد ایران شد. این خودرو که تنها توسط ایرتویا به ایران راه یافت، در سه تیپ تجهیزاتی با عناوین  اسپشیال (نسخه پایه)، پرمیوم (نسخه نیمه فول) و اکسکلوسیو (نسخه فول) عرضه شد.

دربین این سه ‌تیپ تفاوت فنی چندانی را شاهد نبودیم. تنها در مدل پایه شاهد تولید این خوردرو با یک گیربکس 6 سرعته دستی هستیم. هر سه تیپ این شاسی بلند سایز کوچک شهری از یک موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ بهره می‌برند.

سقف توان خروجی این موتور 168 اسب بخار و سقف گشتاور آن 228 نیوتن‌متر است. در نسخه‌های نیمه‌فول و فول که با گیربکس اتوماتیک عرضه شده‌اند شاهد یک گیربکس 6 سرعته با اوردرایو هستیم. البته باید اضافه کرد که در بین نسخه‌های پایه نیز نمونه‌های محدود دنده اتوماتیک موجود بود. این گیربکس قدرت موتور را به دو محور عقب و جلوی خودرو منتقل می‌کند.

حاصل همکاری این موتور و گیربکس اتوماتیک آن در راوفور 1.7 تنی، شتاب صفر تا صد 10.8 ثانیه، سقف سرعت 184 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت 9.6 لیتر در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی است.

تویوتا راوفور نسل چهارم

این خودرو که در هر دو نسخه اولیه و نسخه فیس‌لیفت از زبان طراحی جدید تویوتا بهره می‌برد، در چهره جذابیت بسیاری داشته و یکی از دلایل شهرت و معروفیت آن نیز در ایران همین چهره متفاوتش است. راوفور نسل چهارم در نسخه‌های مختلفی از نظر امکانات رفاهی و فنی وارد ایران شده است. ضمن اینکه دربین آن‌ها شاهد هر دو نسخه دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل هستیم.

اما اغلب آن‌ها و تمامی نسخه‌های شرکتی دو دیفرانسیل با قفل الکترونیکی هستند. در بخش مشخصات فنی خودرو، تمامی راوفورهای نسل چهارم راه یافته به ایران از یک موتور 2.5 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ خطی تنفس طبیعی بهره می‌برند. این موتور را یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک همراهی می‌کند.

سقف توان موتور رافور نسل چهارم 177 اسب بخار و سقف گشتاور آن نیز 233 نیوتن‌متر است. شرکت ایرتویا درمورد مشخصات گیربکس عنوان کرده است که این جعبه دنده اتوماتیک از نوع تیپ ترونیک است. حاصل همکاری این موتور و گیربکس اتوماتیک در راوفور نسل چهارم با وزن 1.8 تن، شتاب صفر تا صد 9.7 ثانیه، سقف سرعت 200 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت 8.1 لیتر در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی است. این نکته را فراموش نکنید که برای تعمیر گیربکس راو4 باید اطلاعات دقیقی از خودرو خود بدانید!

تعمیر گیربکس Rav4
نمای داخلی تویوتا راو4

مشخصات گیربکس تویوتا راوفور

گیربکس 6 سرعته راوفور با سیستم انتقال قدرت 4WD قابلیت کنترل از روی فرمان را دارد. درواقع گیربکس‌های اتوماتیک تیپ‌ترونیک قابلیت کنترل دستی نیز دارند. به این معنی که راننده درصورتی که بخواهد کنترل جعبه دنده را خود دراختیار داشته باشد، تنظیمات آن روی حالت دستی گذاشته و تعویض دنده را به‌صورت دستی انجام می‌دهد.

تنظیم دستی گیربکس‌های از طریق شیفتر فرمان، دسته دنده جداگانه روی کنسول میانی یا دکمه‌هایی در کنار یا روی فرمان صورت می‌گیرد.

درمورد گیربکس تویوتا راوفور کنترل از روی فرمان انجام می‌شود. به‌این ترتیب که علامت مثبت به معنای افزایش دنده و علامت منفی به معنا کاهش آن است. لازم به‌ذکر است که در گیربکس‌های اتوماتیک درصورتی که تنظیمات در حالت دستی باشد، سیستم کامپیوتری گیربکس برای پیشگیری از وارد آمدن فشار به موتور، دنده را به حالت ایده آل تعویض خواهد کرد و دنده سبک خواهد شد.

همچنین این گیربکس به راننده اجازه می‌دهد درصورت تاخیر در تعویض دنده از سوی سیستم اتوماتیک، خود اقدام به اینکار کند.

علائم و عوامل خرابی گیربکس Rav4

گیربکس اتوماتیک Rav4 به‌دلایل مختلفی ممکن است دچار آسیب شود. فرسوده شدن قطعات گیربکس، کارکرد طولانی مدت و نحوه اشتباه رانندگی ‌از دلایل خرابی گیربکس اتوماتیک می‌باشد. یکی دیگر از اصلی‌ترین دلایل خرابی و نیاز به تعمیر گیربکس راوفور را باید عدم انجام سرویس‌های دوره‌ای و بی‌توجهی نسبت به روغن گیربکس دانست.

برخی از علائم خرابی گیربکس این خودرو باید با مشاهده آن‌ها اقدام به تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو کرد، عبارتند از:

  • ضربه شدید در هنگام تعویض دنده
  • صدای زوزه از گیربکس
  • خلاص شدن گیربکس
  • هرز گاز خودرن خودرو
  • گیر کردن در حالت پارک
  • لرزش بش از حد خودرو در حال حرکت

با دیدن یا مواجه با هریک از این علائم، حتما سراغ تعمیر گیربکس تویوتا Rav4 خود بروید. توجه داشته باشید که اجزای گیربکس‌های تیپ‌ترونیک بسیار حساس هستند و احتمال خرابی آن‌ها بیشتر است.

اما درمورد این خودرو باید گفت، از آنجا که تویوتا اصولا خودروهایی با کارکرد مفید و طولانی و استهلاک پایین می‌سازد، دوام فنی و کیفی گیربکس راوفور نیز بالا است. اما با این وجود درصورت عدم رسیدگی و انجام سرویس‌های دوره‌ای، قطعا نیاز به تعمیر گیربکس راو4 این خودرو پیدا می‌کنید.

بنابراین نسبت به انجام این سرویس‌ها، تعویض به‌موقع روغن گیربکس و بررسی سلامت تمامی اجزای آن در یک تعمیرگاه تخصصی مانند فیکس خودرو دقیق باشید.

تویوتا راو 4 2017

راهنمای تعمیر گیربکس راو4

یکی از دغدغه‌های بزرگ دارندگان خودروهای وارداتی، به‌خصوص نسخه‌های قدیمی‌تر نسل سوم، تعمیر گیربکس راوفور آن‌ها است. یکی از سخت‌ترین بخش‌های تعمیرات این خودروها نیز مربوط به گیربکس آن‌ها می‌شود.

گاهی دیده می‌شود که تعمیرکاران قادر به تعمیر جعبه دنده این خودروها که برای آن‌ها پیچیدگی‌های فنی بسیاری دارد نیستند. به همین دلیل پیشنهاد تعویض کامل جعبه دنده را می‌دهند که هم هزینه بسیار بالایی را به مالک خودرو تحمیل می‌کند و هم دردسرهای بزرگی را برای تامین گیربکس یک خودروی وارداتی ایجاد می‌نماید.

می‌دانید که درحال حاضر تامین قطعات خودروهای وارداتی به‌دلیل توقف واردات، کاهش سطح خدمات پس از فروش از سوی نمایندگی‌ها و اعمال محدودیت ها وارد نشدن قطعات بسیار سخت شده است. البته درصورتی که تعمیرکار شما در زمینه تعمیر گیربکس تویوتا Rav4 تجربه کافی داشته باشد و در این زمینه تخصص لازم را داشته باشد، قطعا با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد.

گیربکس‌کار حرفه‌ای با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته مانند پی پی اس (PPS) که مخصوص خودرو‌های اتوماتیک است می‌تواند مشکلات گیربکس شما را تشخیص داده و اقدام به رفع مشکل آن‌ها کند. شما می‌توانید تعمیر گیربکس راو4 خود را به‌راحتی و بدون نگرانی از مشکلاتی احتمالی بعد از آن به تعمیرگاه فیکس خودرو بسپارید.

مخصوصا اینکه تعمیر گیربکس راو4 در تعمیرگاه فیکس خودرو، با ضمانت‌های اجرایی و خدمات پس از فروش همراه است و گارانتی یکساله یا ۲۰ هزار کیلومتر همزمان با تعمیر گیربکس تویوتا Rav4 ارائه می‌شود.